Week 3:

18 september 2021 - Chiclana de la Frontera, Spanje

Zondag: de derde week is van start! Vandaag zijn we lekker een avondje naar het strand gegaan. Het was vandaag tegen de 35 graden aan dus overdag vonden we het niet echt verstandig. We hadden gewacht tot de zon onderging maar het was helaas erg bewolkt. S’avonds aten we restjes van pasta die we al eerder gekookt hadden.

ZonsondergangZonsondergang

Maandag: Vandaag was het niet zo een lekker weer. Het had geregend en het was erg bewolkt. Wel was het erg benauwd dus we konden er niet echt van afkoelen helaas. We zijn vandaag voor de hele week boodschappen gaan doen. Van te voren hadden we bedacht wat we deze week wouden gaan eten en wat we er voor nodig hadden. Op deze manier hopen we geld te besparen en minder onnodige aankopen te doen in de supermarkt. We merkten namelijk dat we de eerste week erg veel geld hadden uitgegeven en dit wouden we veranderen. We hebben uiteindelijk voor een hele week boodschappen kunnen doen voor weinig geld. Hier waren we dus ook erg blij mee! Van mijn familie had ik een kookboeken gekregen met de favorieten recepten van mijn familie. Vandaag aten we dus ook een recept van mijn tante. Namelijk: gevulde paprika’s met rijst en zalm.

Gevulde paprika met rijst en zalm

Dinsdag: Het is eindelijk tijd om naar onze stage te gaan! Michelle (onze bemiddelaar) kwam ons ophalen en is samen met ons naar de stage gereden. Het was nog even zoeken maar gelukkig hadden we het gevonden! Toen we binnen kwamen werden we meteen al vriendelijk begroet door onze baas Raquel. Een super lieve vrouw die ons meteen een rondleiding gaf op onze stage. Vandaag was wel echt alleen de ontmoeting en rondleiding. Morgen mochten we om 9 uur komen om onze eerste stage dag te hebben. Het was vandaag een regenachtige dag dus michelle heeft ons na de ontmoeting afgezet bij een bazaar, hier hebben we twee regenjassen gekocht. S’avonds hebben we lekker een grote hoeveelheid  rijst met kip gemaakt zodat we er de dag erna ook nog van konden eten. Op tijd naar bed want morgen is onze eerste echte stage dag!

Rijst met kip komkommer en tomaten

woensdag: Vandaag is het zo ver! Onze eerste stage dag. We hadden om 9 uur afgesproken dus hadden om half 9 de bus gepakt. Het was even wennen om weer vroeg op te moeten staan na deze 2 weken vakantie. Toen we aankwamen bij onze stage werd er een uitgelegd waar we onze spullen konden laten en waar bijvoorbeeld de wc is. Samen met de baas hebben we besproken op welke groepen we kwamen staan. De eerste twee maanden sta ik op de jongste groep en Jessica op de oudste groep. Ik begin dus op de jongste groep, super leuk! De dag begon met de “assembly”. De kinderen speelde onder begeleiding van de juffen met leerzaam speelgoed, denk aan puzzels en activiteiten die met kleuren te maken hebben. Zodra alle kinderen er waren begonnen ze met “classroom”. Hier zitten alle kinderen in een kring en zingen ze liedjes. De dagen van de week, kleuren, het weer en tellen komt voor in de liedjes. En allemaal in het Engels! Het is op stage dus ook echt de bedoeling dat de kinderen Engels leren en er word eigenlijk bijna geen Spaans gesproken. Na de classroom gingen we naar een andere tent om daar “breakfast” te eten. De kinderen hadden allemaal een flesje drinken en wat eten mee. De meeste hadden fruit maar sommige ook boterhammen of een knijp yoghurtje. Hierna was het vrij spelen. De twee jongste kindjes moesten slapen. Ze doen het hier helemaal anders als in Nederland, namelijk gewoon inslaap wiegen in de armen of in de kinderwagen. Als ze in slaap vallen worden ze in een hangmat gelegd. Echt een verschil dus als in Nederland. Verder hebben de kinderen nog veel vrij gespeeld en hebben we ook nog samen een boekje met ze gelezen. 3 kindjes moesten mee lunchen dus die kregen eten van de opvang. Hierna was het nog even vrij spelen en al redelijk snel waren alle kindjes weer opgehaald. Deze week starten we met alleen de ochtenden dus vandaag was de dag al weer afgelopen. Een super leuke en leerzame dag!

Op mijn blog zijn filmpjes te vinden waar ik onze stage laat zien!

Donderdag: alweer de tweede dag op stage, we begonnen weer met de assembly en dat werd vervolgd door de classroom. We zingen liedjes en gaan door naar en ontbijt. De kindjes die moe zijn en/of veel huilen worden in slaap gewiegd in de kinderwagen, hangmat of zelfs in de arm. De kinderen spelen zelf wat rond en we lezen samen een boekje. Paar kindjes krijgen lunch en dan is het al weer tijd om te gaan. Eigenlijk is elke dag hetzelfde dus de verhaaltjes van stage dagen zullen niet altijd heel lang zijn :). In de middag zijn we lekker naar huis gegaan en hebben we wat uitgerust. S’avonds aten we lekkere zelfgemaakte courgette soep! Een gerechtje uit en kookboek die ik van mijn familie heb gekregen.

Courgette soep in de maak!

vrijdag: Vandaag de laatste stage dag van deze week. Ook weer een ochtendje tot ongeveer 2 uur. De dag verliep eigenlijk weer het zelfde dus heb er nu niet veel over te vertellen. Ik kreeg vandaag de opdracht om voor volgende week een activiteit te bedenken die te maken heeft met de herfst. Hier ga ik dit weekend dus ook even over na denken. Jessica en ik zijn na stage meteen doorgegaan naar het strand. We hadden nog geen lunch gehad dus zijn bij een pizzeria gaan lunchen. Hmm lekker hoor! Na het eten hebben we lekker gezwommen en gechild op het strand. Het is wel fijn dat we in de middag vrij hebben om nog iets leuks te kunnen gaan doen! We hadden vandaag niet super veel zin om te koken en niet erg veel honger. We hebben daarom maar een paar kipnuggets en kaasstengels in de oven gedaan om lekker op te smullen tijdens een spannende horrorfilm.

Pizza’sLa BarosaLa Barosa

Kipnuggets
Zaterdag: vandaag is het weer tijd om het huis een beetje te poetsen. Toen ik wakker werd had Jessica al de afwas gedaan :). We draaiden een paar wasjes en hingen de was op. De badkamer word gepoetst en we vegen en dweilen alle vloeren. Verder niet heel veel meer gedaan. We doen alvast de boodschappen voor aankomende week. Vandaag eten we lekker broodjes met gehakt. Thuis noemen wij ze ook wel de verjaardagsbroodjes, deze broodjes zijn namelijk altijd thuis op de verjaardagen te vinden :). Na het eten kijken we nog even een serie en eten we een lekker chipje!

“Verjaardags”broodjes

1. Jel:
    19 september 2021
    Fijn dat je stage nu dan écht begonnen is. Het is zo te horen op een fijne plek dicht bij zee. Dat kon slechter :)
    Leuk om te lezen Noor.